zondag 29 maart 2009

Oosterweel = slimme zet van SP.A?

Het zal wel aan mijn slecht karakter liggen, maar ik zie in de nieuwe wending die de Vlaamse regering neemt in het Oosterweel-dossier vooral een zet van SP.A. Er wordt een aanvraag ingediend, dus de Lange Wapper lijkt vrij zeker.

Het probleem voor SP.A was vooral de heikele positie van Patrick Janssens in deze kwestie. Een mogelijk referendum maakt het dossier voor hem heel delicaat. Een beslissing nemen voor de verkiezingen leek dan ook quasi onmogelijk zonder zichzelf in de problemen te werken. Maar dat was buiten de 'vindingrijkheid' van de Vlaamse regering gerekend. Eigenlijk is de beslissing al genomen (alles voorbereiden, maar het uiteindelijk niet uitvoeren? Vrij onwaarschijnlijk), maar toch blijft SP.A beweren dat er niets vastligt.

Daardoor kan de regering een beslissing nemen, zonder dat SP.A dat als een beslissing moet verdedigen bij de (Antwerpse) achterban. Beweren dat zoiets niet getuigt van veel politieke moed is een understatement.

Maar de zet van SP.A die ik hierin zie is nog schrijnender. Een referendum organiseren over de Lange Wapper is bij mijn weten nog altijd het privilege van het Antwerpse bestuur. Lees: bij de regeringsonderhandelingen gaat dit zeker meespelen.

Een beetje verduidelijking is wel op zijn plaats. Als SP.A mee in de volgende regering zit, kunnen ze de lange wapper verdedigen, iets wat volgens mij essentieel is om een goedkeuring te krijgen van de antwerpenaren. Maar als SP.A niet in de volgende regering zit kan Patrick Janssens zich verzetten tegen de lange wapper, wat een zeer zware hypotheek zou leggen op de beslissing van de Vlaamse regering. Zonder SP.A in de volgende regering lijkt een mandaat voor de lange wapper van de Antwerpse bevolking zeer twijfelachtig.

Moet ik er nog een tekening bij plaatsen, of is het voor iedereen duidelijk dat SP.A er bij de volgende regeringsonderhandelingen een sterke troef bij heeft? Al kan deze theorie natuurlijk ook een gevolg zijn van mijn door en door slechte karakter.

Geen opmerkingen: