zondag 23 november 2008

Vl.Pro

Door een aantal interne strubbelingen (lees: de fraude van Bettina Geysen en verdeeldheid door zeer slechte peilingen) komen de VlaamsProgressieven terug wat meer in beeld. Maar wat mogen we nu eigenlijk verwachtten van die partij? Ik zal hier weergeven hoe ik de evolutie zie.

1) De partij zal terugkeren naar de naam spirit (‘Sociaal Progressief Internationaal Regionaal Integraal-democratisch Toekomstgericht’, als ik mij niet vergis). Hopelijk voor de partij deze keer met een deftige marketingcampagne. De naamsverandering is compleet mislukt, dus het is eigenlijk kiezen tussen een marketingstunt met ‘VlaamsProgressieven’ of de oude naam met een gerichte campagne ‘herlanceren’ (nog is een compleet nieuwe naam lanceren zie ik niet gebeuren, of ze moeten wel echt achterlijk zijn). Omdat spirit nu al een grotere naamsbekendheid heeft is een terugkeer naar die naam de meest logische optie.

2) Interim-voorzitter Nelly Maes heeft niet de draagkracht die nodig is om een partij door de komende verkiezingen te sturen. Zeker voor een partij met te weinig bekendheid is zij als compleet onbekende niet geschikt de partij te leiden. Ik verwacht daarom iemand die bekend is bij het brede publiek. Laten we even opsommen over wie er dan gesproken kan worden, en wat de hindernissen zijn.

- Geert Lambert
Zeker iemand met de nodige bekendheid, maar hij is al voorzitter geweest, niet echt vernieuwend dus. Bovendien is hij degene die federaal moet proberen de partij bekendheid te geven. Met maar 1 Senaatszetel is dat niet gemakkelijk, als hij dat wat goed wil doen heeft hij al zijn aandacht daarvoor nodig. Bovendien wil hij de partij een meer onafhankelijke koers laten varen, wat een eventuele integratie in SP.A kan tegenwerken (zie verderop in dit artikel).

- Bert Anciaux
Zonder twijfel bij de bevolking het boegbeeld van de Vl.Pro. Maar hij is al minister, daarbovenop nog een voorzitterschap is wel heel zwaar. Een weiziging van de statuten dringt zich dan op.
Als er tijdens de verkiezingscampagne een voorzittersdebat is waar Vl.Pro aan mag meedoen (en dat lijkt mij absoluut geen verworven recht) moet Bertje als minister én voorzitter debatteren. Dat lijkt mij nogal aan moeilijke spreidstand.

- Hier komt ie: Wouter Van Bellingen
De naam werd nog niet genoemd, maar ik zie hierin als outsider een grote kanshebber. Hij heeft een zekere bekendheid, al is zijn ervaring beperkt (zijn grootste verdienste nationaal is tot nu toe secretaris van een partij die 0,6% waard is). Ik zou niet weten hoe goed hij kan debatteren, dat kan eventueel een hindernis zijn.
Maar als de partij zich wil vernieuwen lijkt dit mij een goede keuze. Wouter kan zich bezighouden met de hervorming van de structuren en als spelverdeler. Hij is nu nationaal secretaris, en dus ga ik er vanuit dat hij goed op de hoogt is van de huidige structuur. De ‘grote figuren’ (na maagring nu iets minder letterlijk te nemen) kunnen dan de inhoudelijke vernieuwing op zich nemen. Zij zullen ook diegene zijn die worden uitgespeeld bij de verkiezingen, maar dan niet als voorzitter. Daardoor krijgen ze ineens wat extra vrijheid, want als voorzitter moet je toch altijd wat meer op je woorden letten.
Het is een gewaagde gok, maar toch zet ik mijn geld op Wouter Van Bellingen als nieuwe voorzitter (daar gaat mijn geloofwaardigheid als het anders uitdraait…).

3) Na de verkiezingen van 7 juni 2009 zal de partij geïntegreerd worden in SP.A als ze genoeg stemmen halen. Als ze echt rotslecht scoren (pakweg minder dan 1,2%) zal de boel gewoon opgedoekt worden. Genoeg scoren om onafhankelijk verder te doen lijkt mij onwaarschijnlijk, maar een 'Dedeckerke' is natuurlijk nooit volledig uit te sluiten.

Geen opmerkingen: