donderdag 30 oktober 2008

Verhofstadt

De laatste tijd zijn er geruchten dat Guy Verhofstadt zou willen terugkeren naar de nationale politiek. Opvallend, want een jaar geleden was er nog sprake van een Europees project.

Ik vind dat het de taak is van Verhofstadt om op te komen voor de Europese verkiezingen in 2009. De oud-premier is vanzelfsprekend een bekend figuur in dit land, en kan op heel wat belangstelling rekenen. Als hij de Europese lijst van Open VLD zou trekken kan hij een debat op gang trekken over de toekomst van het Europese project. Ook Jean-Luc Dehaene ziet een nieuw europees mandaat wel zitten, dus een sterke debatpartner is al aanwezig.

Mijn grootste vrees is dat de Europese verkiezingen nog maar is zullen worden platgewalsd door de nationale politiek. Iemand als Verhofstadt kan dat voorkomen door zijn volle politieke gewicht op de Europese zaak te gooien, en hij is de enige die genoeg aanzien heeft om dat met succes te doen.

Bij deze hoop ik ten zeerste dat Guy Verhofstadt de Europese lijst trekt en een debat over de EU kan opwekken, want dat heet dit landje enorm hard nodig.
Verhofstadt, als je dat doet vergeef ik je alle blunders en het wanbeleid van 8 jaar Paars. Dan mag je van mij zelfs de verkiezingen winnen als beloning. Maar laat je alstublieft niet verleiden door de gemakkelijke, snelle macht en invloed op korte termijn in de nationale politieke, er zijn grotere belangen dan dat. Voor die keer dat België je is écht nodig heeft...

Geen opmerkingen: